Now Reading
ҚР-да мүгедектігі бар адамдарға қандай салықтық және басқа да жеңілдіктер, жәрдемақылар мен төлемдер төленеді
Inva.kz информационный портал социальных новостей Казахстана. Инва кз > Новости > ҚР-да мүгедектігі бар адамдарға қандай салықтық және басқа да жеңілдіктер, жәрдемақылар мен төлемдер төленеді

ҚР-да мүгедектігі бар адамдарға қандай салықтық және басқа да жеңілдіктер, жәрдемақылар мен төлемдер төленеді

Қазақстан Республикасында мүгедектігі бар адамдарға қандай жеңілдіктер қарастырылған? Бұл мәселе бойынша ақпарат жинақталып, қаржылық жағына ерекше назар аударылды: жеңілдіктер мен салықтан босату. Әлеуметтік кодекстің қабылдануына байланысты ережелер өзгергенін, ал кейбіреулері 2025 жылдың 1 қаңтарынан бастап өзгеретінін ескертеміз.

 

«Мүгедектер» деген сөзден бастайық. Өздеріңіз білетіндей, адамдарды осылай атау дұрыс емес: бұл термин ресми медициналық тезауруста жоқ. Дегенмен, «мүгедектігі бар адам» сияқты эвфемизмдер заң тұрғысынан мүлдем сәйкес келмейді. Қалай болғанда да, Қазақстан Республикасының Тергеу комитетінде мұндай тұжырымдама ашылмаған. Сондықтан кім туралы айтып отырғанымызда екіұштылық немесе белгісіздік болмауы үшін (Отбасы кодексінің 1-бабының 106-тармағына сәйкес) «мүгедектігі бар адам» деп айту дұрыс:

 

«Аурулар, жарақаттар (жаралар, жарақаттар, контузиялар), олардың салдары, бұзылуларға байланысты дене функцияларының тұрақты бұзылуы бар денсаулығының бұзылуы бар адам, бұл тіршілік әрекетінің шектелуіне және оны әлеуметтік қорғау қажеттілігіне әкеледі».

Егер адам 18 жасқа толмаған болса, бұл «мүгедектігі бар бала».

 

Ал енді мәселенің мәніне.

 

Мүгедектіктің жеті себебі

Әлеуметтік кодекстің 13-тарауы мүгедектігі бар жандарды мемлекеттік қолдауға арналған, оның баптарының едәуір бөлігі 2023 жылғы 1 шілдеде күшіне енген. Бірақ бәрі емес — және бұл төменде талқыланады.

 

Бұл қолдау көптеген нұсқаларды қамтиды: протездік-ортопедиялық көмек көрсету, техникалық көмекші құралдар (компенсаторлық) және арнайы қозғалыс құралдары, жеке көмекші және ымдау тілі маманының қызметтері және т.б. Мемлекеттік және басқа да ұйымдардағы басымдық қызметін айтпағанның өзінде. Бірақ бұл мақалада біз тек қаржылық қолдауға тоқталамыз: жеңілдіктер мен салықтан босату.

 

Сонымен, жеке апат ауыр ауру немесе жарақат түрінде болды — және бұрын сау адам, заң шығарушы айтқандай, «ағза функцияларының тұрақты бұзылуына» тап болды. Бұл, әрине, жаман, бірақ әлі әлеуметтік қамсыздандыру болмаған бұрынғы кезге қарағандағы айырмашылық, мемлекет мұндай жағдайда азаматты тастамайды.

 

Әрине, мүгедектік фактісі мен оның дәрежесін 2023 жылғы 29 маусымдағы Әлеуметтік-медициналық сараптама жүргізу қағидаларына сәйкес мамандар анықтауы керек.

 

Алгоритм келесідей. Науқас медициналық мекемеге барады, ал қажетті негіздер болған жағдайда дәрігерлік-консультациялық комиссия (ДК) азаматты Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау комитетінің аумақтық бөлімшелері жүргізетін медициналық-әлеуметтік сараптамаға (МӘК) жібереді.

 

Бұл негіздер қандай? Олар Ереженің 57 және 58-тармақтарында көрсетілген. Жалпы сөздерден басқа: жоғарыда аталған «дене функцияларының тұрақты бұзылыстары» және әлеуметтік қорғау шараларын жүзеге асыру қажеттілігі» үшінші шартты да талап етеді. Бұл мүгедектік автоматты түрде белгіленетін аурулардың немесе дене жарақаттарының (мысалы, қатерлі ісік немесе аяқ-қолдың жоғалуы) толық тізімі емес екенін түсіндірейік. Бірақ адамның келесі әрекеттердің кем дегенде біреуін жүзеге асыру қабілетін немесе қабілетін толық немесе ішінара жоғалтуында көрінетін өмірлік белсенділікті шектеу деп аталатын:

 

өзін-өзі күту;

дербес қозғалу;

шарлау;

қарым-қатынас жасау;

мінез-құлқын бақылау;

оқу;

еңбек қызметімен айналысу.

 

Мүгедектігі бойынша жәрдемақы және еңбекке қабілеттілігінен айырылу жағдайы бойынша төлем

 

Шектеу дәрежесіне қарай мүгедектік тобы (I, II немесе III) белгіленеді, өз кезегінде, мүгедектік бойынша жәрдемақы мөлшері соған байланысты болады. Оның мөлшері Отбасы кодексінің 177-бабымен реттеледі. Шкала келесідей: үшінші топтағы мүгедектігі бар жандар үшін ең төмен күнкөріс деңгейінің 1,2-ден (52 088 теңге) әскери қызметшілерге (әскери міндеттілерді қоспағанда), арнайы қызмет, ішкі істер органдарына және еңбекке жарамсыздығы қызметте алған жарақат, контузия, жарақат, ауру салдарынан болған бұрынғы ГСК (АК-ның 176-бабының 1-тармағының 5-тармағы).

Азаматтар мүгедектік белгіленген кездегі мүгедектік бойынша жәрдемақыдан басқа, еңбекке қабілеттілігін жоғалтқан кездегі әлеуметтік төлемдерге де құқығы бар (пп. 1) және пп. 2) ӘК 170-бабы 1-тармағының), бірақ олар міндетті әлеуметтік сақтандыру жүйесіне қатысқан жағдайда ғана. Жәрдемақы мөлшері мынадай өрнектелген схема бойынша белгіленеді (ӘК 181-бабының 1-тармағы):

 

«Еңбек ету қабілетінен айырылған жағдайда төленетін ай сайынғы әлеуметтік төлемнің мөлшері әлеуметтік аударымдарды есептеу объектісі ретінде есепке алынған табыстың орташа айлық мөлшерін әлеуметтік төлемге құқық туындаған күнге республикалық бюджет туралы заңда белгіленген ең төменгі жалақы мөлшерінің 50 пайызын алып тастағанда табысты алмастырудың, еңбекке қабілеттілігінен айырылудың және қатысу өтілінің тиісті коэффициенттеріне көбейту жолымен айқындалады».

 

Орташа жалақысы бар және орта жастағы (15 жыл тәжірибесі бар) қазақстандық мысал арқылы есептеп көрейік. Табысты ауыстыру коэффициенті 0,6, бұл жағдайда еңбек өтілі 1,2, еңбекке жарамсыздық коэффициентін МӘС 30-дан 100 пайызға дейінгі мөлшерде белгілейді.

 

Қазақстан Республикасындағы орташа атаулы жалақы 2024 жылдың екінші тоқсанында 403 251 теңгені құрады, деп хабарлайды Ұлттық статистика бюросы. Сонымен, 403 мыңнан 42,5 мыңды шегеріп, дөңгелектеп, 360 мың теңге аламыз. Бұл көрсеткішті ретімен 0,6, 1,2 және 0,5-ке көбейтеміз (жұмыс қабілетін жоғалту 50 пайыз деп есептейік).

 

Ал бұл 129 600 теңге беріледі деген сөз.

 

Көріп отырғаныңыздай, еңбекке қабілеттілігін жоғалтқан жағдайда төленетін төлем мүгедектік бойынша жәрдемақыға қарағанда үлкен. Бұның мәні бар. Сөйтсе де, бірінші жағдайда, азамат көп жылдар бойы «қиын күнге» жалақысынан өсім алып отырса, бұл мемлекет тарапынан тегін көмек пен мейірімділік;

 

Тағы не маңызды? Көмектің екі түрі де белгіленген мүгедектіктің бүкіл мерзіміне белгіленеді. Бұл ретте мерзім алты айға, 1 жылға, 2 жылға, 5 жылға және қайталама сараптама мерзімінсіз белгіленуі мүмкін; мүгедектігі бар бала – 18 жылға дейінгі мерзімге де белгіленуі мүмкін. Алайда, зейнеткерлік жастың басталуымен (Ұлыбританияның 207-бабының 1-тармағында көрсетілген) еңбекке қабілеттілігін жоғалтқан жағдайда төлем тоқтатылады (Ұлыбританияның 171-бабының 6-тармағы).

 

Бұның да мәні бар: зейнеткерлікке шыққаннан кейін адам мемлекеттен басқа төлем ала бастайды – зейнеткерлік жасқа, яғни еңбекке жарамсыз жасқа байланысты.

 

Бұл мүгедектік бойынша жәрдемақыға да қатысты. Неге екені белгісіз, бұл туралы Әлеуметтік кодексте тікелей айтылмаған. Бірақ 27.06.2023 бекітілген Мүгедектігі бойынша және асыраушысынан айрылу жағдайы бойынша Мемлекеттік әлеуметтік жәрдемақыларды тағайындау (тағайындаудан бас тарту) туралы шешімді есептеу (айқындау), тағайындау, төлеу, тоқтата тұру, қайта есептеу, қалпына келтіру, тоқтату және қайта қарау қағидаларында бекітілген:

 

«Мүгедектігі бар адам зейнеткерлік жасқа толған кезде әлеуметтік кодекстің 177-бабының 8-тармағына сәйкес жасына байланысты алынатын зейнетақы төлемдерінің немесе еңбек сіңірген жылдары үшін зейнетақы төлемдерінің мөлшерін ескере отырып, жәрдемақы төлеу тоқтатылады немесе қайта қаралады»

 

«Сәйкес» деген зейнетақы мөлшері мүгедектігі бойынша (мүгедектігі бар адамдардың тиісті санаттары үшін белгіленетін) жәрдемақы мөлшерінен аз болса, мүгедектік бойынша жәрдемақы төлеу «жасына немесе еңбек сіңірген жылдарына байланысты зейнетақы төлемдеріне тиісті қосымша төлемдер түрінде». Оларды бұрынғы мүгедектік жәрдемақысының деңгейіне дейін жеткізу.

 

Мүгедектігі бар жандарға салық және басқа да жеңілдіктер

 

Мүгедектігі бар жандар басқа да жеке тұлғалар сияқты салықтарды төлеуге міндетті: жеке табыс салығы, жеке мүлік салығы, көлік салығы. Дегенмен, оларға жеңілдіктер қарастырылған.

 

Мысалы, Қазақстан Республикасында ставкасы 10 пайызды құрайтын жеке табыс салығына қатысты (Салық кодексінің 320-бабының 1-тармағы). Өздеріңіз білетіндей, салық салынатын табыстан жеке табыс салығын есептеу кезінде әртүрлі шегерімдер ме

Осылайша, Мәселен, бірінші, екінші және үшінші топтардағы мүгедектігі бар адамдар (балалар) үшін күнтізбелік жылға АЕК мөлшерінің 882 еселенген сомасындағы стандартты шегерім қолданылады (пп 5 және 6-абзацтары.2) ҰК 346 — бабы 1-тармағының).

 

Мысалға орташа жалақыға оралайық. 403 251-ді 12 айға көбейтеміз – жылына 4 миллион 839 мың теңге аламыз. Мәселен, мүгедектігі бар адам осы соманың төрттен үш бөлігін – 3 миллион 256 мың теңгені (2024 жылы көрсетілген 882 АЕК) шегеруі мүмкін. Ал адам жеке табыс салығын бүкіл табысынан емес, алған айырмасынан төлейтін болады. Яғни, айларды есептегенде 403 мың теңге жалақыдан емес, одан 271 мыңды шегергеннен кейін. Және одан да көп: басқа да аударымдар бар — зейнетақы жарналары, мысалы, т.б.

 

Әрине, егер кірістер шегерімнен аз болса, онда ЖТС мүлдем төлемейсіз.

 

Көлік салығына келетін болсақ, оның ставкалары Салық кодексінің 492-бабының 1-тармағында келтірілген. Алайда, қолданыстағы Салық кодексіне сәйкес мүгедектігі бар жандар – қандай дәрежеде болса да – көлік құралдары салығын төлеушілері болып табылмайды (Салық кодексінің 490-бабы 3-тармағының 6-тармағы).

 

Бірақ, шектеулер бар. Бұл бір автокөлік – мүгедектігі бар адамның меншігіндегі автомобиль немесе мотоколяска туралы. Көліктер көп болса, осы шектен тыс көліктерге салық төлеуге тура келеді.

 

Сонымен қатар, егер көлік жеңіл автокөлік болса, оның қозғалтқышының көлемі 4 мың текше метрден аспауы керек. дегенмен, ол асып кетуі мүмкін, бірақ «2013 жылғы 31 желтоқсаннан кейін көлік құралына қатысты көлік құралының иесін өзгертуге байланысты тіркеу әрекеттері жүргізілмесе».

 

Көлікке салық бөлек. Басқа мүлікке жеке тұлғалардың мүлік салығы қарастырылған. Тұрғын үйлер, ғимараттар, саяжайлар, гараждар, автотұрақтар және басқа да құрылыстар, құрылыстар, үй-жайлар салық салу объектілері болып табылады. Ал 2021 жылғы 1 желтоқсаннан бастап жеке тұлғалардың меншігіндегі жер учаскелері де (Салық кодексінің 528-бабы).

 

Бірақ тармақтарға сәйкес мүгедектігі бар адамдар. 2) Салық кодексінің 526-бабының 2-тармағында жеке тұлғалардың мүлік салығын төлеушілер болып табылмайды. Тағы да ерекше шарттар бар. Атап айтқанда, салықтан босату мыналарға қолданылады:

 

тұрғын үй қоры, оның ішінде оған іргелес ғимараттар мен құрылыстар алып жатқан жер учаскелері;

 

іргелес жер учаскелері;

 

жеке шаруашылық (қосалқы) шаруашылығы, бағбандық және саяжай құрылысы үшін берілген жер учаскелері, оның ішінде құрылыс салуға арналған жерлер;

 

гараждар үшін алып жатқан жер учаскелері;

 

барлық салық салу объектілерінің жалпы құнының 1500 еселенген айлық есептік көрсеткіші шегінде.

 

Соңғы тармақты анықтайық. Бір жарым мың АЕК – жылжымайтын мүлікке небәрі 5,5 миллион теңге, бағасы, әрине, шамалы; Алайда, мысалы, тұрғын үйге (пәтерге) салық оның нарықтық құнына қарай есептелмейді. Бірақ келесі формула бойынша: шаршының базалық бағасы пайдалы алаңға көбейтіледі, содан кейін түпкілікті соманы азайтатын әртүрлі коэффициенттер: физикалық және функционалдық тозу, сондай-ақ аймақтарға бөлу (Салық кодексінің 529-бабы).

 

Осы төмендететін факторларсыз да, мысалы, оңтүстік астанадағы ауданы 50 шаршы метр екі бөлмелі пәтердің салық базасы 3 миллион теңгені құрайды. Бұл шектеуге жақсы сәйкес келеді.

 

Мүгедектігі бар жандар айтарлықтай жеңілдік немесе тіпті салықтан босатудан басқа, басқа да жеңілдіктер беріледі. Мысалы, теміржол көлігімен жолаушыларға әлеуметтік маңызы бар қызметтерге билеттерді сатып алу кезінде 50 пайыздық жеңілдік (Темір жол көлігімен жолаушыларды, багажды, жүк-багажды және пошта жөнелтілімдерін тасымалдау қағидаларының 17-тармағы).

 

Қалалық қоғамдық көліктерге жеңілдіктер туралы шешім әр қалада қабылданады. Мәселен, Алматыда ІІ топтағы мүгедектігі бар жандарға тегін жол жүру және 18 жасқа дейінгі мүгедектігі бар балаларды алып жүретін адамдарға 50 пайыздық жеңілдік қарастырылған (Алматы қаласы мәслихатының шешімі). Бірақ елордада олар әрі қарай жүріп, барлық топтағы мүгедектігі бар жандарды сондай-ақ мүгедектігі бар баланың ата-анасының бірін әлеуметтік көмек ретінде жол жүру ақысын төлеуден босатты (Аст

Сондай-ақ жеңілдіктерге бірінші және екінші топтағы мүгедектігі бар жандарға арналған тегін автотұрақ (Қазақстан Республикасының «Жол жүрісі туралы» Заңының 42-1-бабы 4-тармағының 2) және т.б.

 

Аталған нормалардың кейбірі Әлеуметтік кодекстің қабылдануымен қолданысқа енгізілді, көбісі бұрын болған. Бірақ заң шығару бұл мәселемен тоқтап қалмайды. 2025 жылдың 1 қаңтарынан бастап Отбасы кодексінің 156-бабы және баптың басында айтылған Медициналық-әлеуметтік сараптама жүргізу қағидаларының тиісті тармақтары күшіне енеді.

 

арқасында МӘС жүргізудің қолданыстағы тәртібіне проактивті сырттай куәландыру қосылады, онда аты айтып тұрғандай науқастың физикалық қатысуы талап етілмейді. Ал МӘС өткізу үшін келісімшарт негізінде тәуелсіз сарапшылар тартылады.

 

Ереженің 21-тармағына сәйкес:

 

«Мүгедектік және (немесе) еңбекке қабілеттіліктен айырылу дәрежесі бір жылдан аспайтын мерзімге сырттай бір рет анықталады».

 

Дегенмен, жаңа ережелердің арқасында мүгедектігі бар жандар бюрократиялық процедуралар үшін мезгіл-мезгіл жеке келу бұрын міндетті болған рәсімнен босатылды.

ана қаласы мәслихатының шешімі).н түзетулер қарастырылған.

0
Tags :
No More Posts
Контакты диспетчерских служб инватакси

г.Астана +7 (7172) 48-19-16, пр.Аблайхана 43/1

г.Алматы +7 (7273) 46-62-22, ул.Валиханова 115

г.Атырау +7 (7122) 36-68-42

г.Актобе +7 (7132) 77-65-65 ул.Маресьева 4, «3»

г.Актау +7 (7213) 42-94-51

г.Жезказган +7 (7102) 77-30-80

г,Караганда  +7(7212) 33 07 54+7(7212) 56 54 86 , +7(7212) 51 78 18

г.Кокшетау +7 (7162) 76-16-00, ул.Пушкина 11 «А»

г.Костанай +7 (7142) 50-33-49, ул.Павлова 65

г.Кызылорда +7 (7242) 27-81-49

г.Петропавловск + 7 (7152) 39-76-87, +7( 7132) 46-11-50

г.Семей +7 (7222) 77-42-89

г.Талдыкорган + 7 (7282) 24-34-63

г.Тараз +7 (7262) 43-57-69

г.Туркестан + 7 (725 33) 7-25-41

г.Темиртау + 7(7213) 91-45-42, +7(7213 )91-45-43

г.Усть-Каменогорск +7 (7232) 61-26-40, Сатпаева проспект 36
КШТ микрорайон

г.Уральск +7 (7112) 50-05-06

г.Шымкент +7 (7252) 43-36-77, +7(7252) 43-32-30, +7(7252) 28-38-98 (социальное такси)

г.Экибастуз +7 (7187) 22 12 89, +7(7178)75-47-85

×